Som medlem i Bostadsrättsförening Lampan1 är ni delägare i vårt fina hus och för att både vardag och fest ska gå friktionsfritt mellan alla oss boende i huset finns det lite grann att tänka på.
Fastighetsskötare
Fastighetsägarna har hand om förvaltning och skötsel av vår fastighet.
Förvaltningen har en långsiktig karaktär och syftar till att hålla fastigheten i bästa tänkbara skick över tid.
Vid rondering varannan vecka ser vår fastighetsskötare till att fjärrvärme, vatten, avlopp, belysning, hissar, tvättstuga med mera fungerar som de ska. Fastighetsskötaren tar också hand om exempelvis element som inte fungerar inne i våra lägenheter. För mer information om vad som hör till föreningens ansvarsområden och vad du själv har ansvar för, se våra stadgar.
Om du känner till något som behöver åtgärdas, maila till felanmalan@brflampan.se om det inte är akut kommer vi be fastighetsskötaren titta i samband med nästa rondering. Det kostar extra varje gång vi måste tillkalla fastighetsskötaren på annan tid.
Akuta ärenden hänvisas direkt till Fastighetsägarna 08-617 76 00. Tänk på att akuta jourbesök kostar föreningen och våra medlemmar mycket mer än de ordinarie besöken som fastighetsskötaren gör.
TV/Internet
Brf Lampan 1 har ett gruppavtal för både TV och bredband med Tele2 som ingår i månadsavgiften.
Hissar
Våra hissar sköts av Hissen AB. Akuta problem rapporteras på 08-618 48 48.
Hisskydd – transport av större föremål
För att bevara vår hiss i det fina skick den är i efter renoveringen har vi köpt in tre (3) stycken skydd som ska hängas upp i hissen då vi transporterar större föremål. Bra att använda vid exempelvis flytt.
Skydden (tjockare filt) hänger på en vägg i källargången (om man går mot Åsögatan, så är det i första gången direkt till vänster).
Avfallshantering
Kärl för hushållssopor, matavfall, tidningar, färgat och ofärgat glas finns i miljörummet vid cykelrummet.
Återvinningsstationer för övriga fraktioner finns på Folkungagatan vid Sågargatan, vid Malmgårdsvägen på andra sidan Vitabergsparken samt vid slutet av Bondegatan.
Farligt avfall och småelektronik
Mobila miljöstationen tar emot ditt farliga avfall och din småelektronik. Om du vill ha en påminnelse per sms dagen innan mobila miljöstationen börjar köra i vårt område, sms:a mobila södermalm till nummer 71 501. Turlistan för mobila miljöstationen samt information om vad du kan lämna där hittar du HÄR.
Tvättstuga
Det finns två nycklar för att boka tvättid:
Gul bokningstavla – (4 timmars pass förutom sista passet som är kl 20-23), som används till bokning av maskin 1 & 2, torktumlare samt torkskåp 1. Om bokat tvättpass inte påbörjats en timme efter utsatt tid, är det fritt fram för andra att använda maskinerna.
Röd bokningstavla – (2 timmars pass), som används till bokning av maskin 3 och torkskåp 2. Om bokat tvättpass inte påbörjats en halvtimme efter utsatt tid, är det fritt fram för andra att använda maskinerna.
Inga maskiner i tvättstugan får användas före kl 08.00 eller efter kl 23.00 – detta av hänsyn till boende i närbelägna lägenheter.
Nycklar till tidsbokning ägs och hanteras av den enskilde medlemmen. Om en nyckel tappas bort finns ersättningsnyckel i de flesta låsbutiker. Har ersättningsnyckeln utgått kan nya lås köpas till Osby tavlor hos SÖDERLÅS på Ringvägen 114. Kontakta styrelsen om gammalt lås ska borttas från tavlan.
Felanmälningar och frågor lämnas till tvättstugeansarig, se ansvarsområden i styrelsen.
Kvarglömda kläder – Kvarglömda kläder skänks bort efter tre veckor.
Källaren
Förvaring i källare – mal och andra skadedjur. 2016 så drabbades föreningen av mal i källaren. Samtliga förråd fick saneras. För att undvika framtida angrepp ska man plasta in textilier och organiskt material innan man förvarar det i källaren. Det gör att om det skulle komma in skadedjur så håller du dina saker skyddade för skadedjuren kan inte komma in om påsarna/lådorna är tätslutande. En bra försäkring och undvikande av massor med arbete.
Cykel- & barnvagnsförråd
Våra cyklar och barnvagnar samsas i förrådet i källaren. Dessa får varken blockera dörren till gästlägenheten eller förrådet intill gästlägenheten.
Trapphissen på Ploggatan 1
Trapphissen på Ploggatan 1 ägs och sköts av kommunen, den är endast till för boende som har tillstånd av kommunen att använda hissen.
Betala avgiften med Autogiro
Du kan betala din månadsavgift och elkostnad med Autogiro. Det är bara att anmäla hos din bank. Beroende på vilken Internetbank du använder så varierar det hur du ansluter ett nytt företag till autogiro. Du hittar Brf. Lampan genom att söka på ”SFF 17404”.
Skötsel av balkonger
Det är viktigt att balkongerna hålls rena och sköts så det inte uppstår skador. Detta betyder att i vintertid se till så att inte snö blir liggande och att när snön har smält rengöra balkongen. På hösten gäller det att se till så att inte löv och kvistar som kan skapa missfärgningar ligger kvar. Efter kraftiga regnfall, se till så att vatten inte blir liggande. Det är även på hösten alger frodas så se till att skura rent balkongen med borste och ljummet vatten.
För er som har trall, matta eller något som ligger på balkongen så är det extra viktigt med rengöring. Rengöring ska göras under trall och matta, vilka måste tas bort för att ordentligt komma åt golvet.
Vattning av blommor – Tänk på din granne. Var försiktig när Du vattnar blommor eller rengör balkongen så att vatten inte rinner ner till underliggande balkonger. Detta gäller även vattning av blommor på våra gemensamma vädringsbalkonger.
Hyra ut i andra hand
Se sidan Regler för andrahandsuthyrning.
Regler vid renovering/ombyggnad
Se sidan Regler vid renovering/ombyggnad.
Brandskydd
På vår sida om brandskydd hittar du tips och råd kring hur du förebygger och hanterar brand samt föreningens brandskyddspolicy.